Agias Sofias 24 Thessaloniki P.C. 546 22

Sleep disorders – Insomnia

Sleep disorders – Insomnia

Insomnia can be a serious problem for millions of people. According to the National Institute for Sleep Disorders in the USA, more than a half of adults can face difficulties with their sleep some time a week. This is a particularly annoying state as sleep constitutes one of the basic needs in life.

Insomnia means that there is a problem in sleep’s initiation or maintenance. Some people face problems with the quality and/or the duration of their sleep for ages. Sleep disruption can constitute a psychiatric disorder by itself or more commonly a symptom of another mental health disorder such as an anxiety or a depressive one.

Signs of bad quality sleep are:

  • Falling asleep when you study, watch TV, or attend lectures
  • Feeling your own thoughts and reactions as being retarded
  • Hearing problems
  • Memory problems
  • Affected your critical capacity
  • Feeling of depression
  • Feelings of becoming easily irritated
  • Opening and closing often and painfully your eyes and having difficulties with your eye gazing

Υπάρχουν πολλές αιτίες για την αϋπνία. Κάποιες φορές είναι φανερές.

Η οξεία ή βραχείας διάρκειας αϋπνία διαρκεί μέχρι ένα μήνα. Η χρόνια αϋπνία συνήθως έχει πιο περιπεπλεγμένες αιτίες. Μπορεί να είναι δευτερογενής που σημαίνει ότι άλλοι παράγοντες την προκαλούν ή μπορεί να είναι πρωτογενής που σημαίνει ότι η αϋπνία υπάρχει από μόνη της και δεν προκαλείται από ψυχικές ή άλλες χρόνιες καταστάσεις ή από φάρμακα.

Η οξεία αϋπνία μπορεί να προκληθεί από:

  • Ένα στρεσσογόνο γεγονός.
  • Περιβαλλοντικές ενοχλήσεις όπως θόρυβο, ζέστη ή κρύο.
  • Διαταραχή του κύκλου ύπνος / αφύπνιση εξαιτίας jetlag ή από τη φροντίδα σε νεογέννητο.
  • Παρενέργειες φαρμάκων όπως αυτά για το βήχα και τις ιώσεις.

Η χρόνια αϋπνία μπορεί να προκληθεί από:

  • Άσθμα, ρευματοειδή αρθρίτιδα ή άλλες χρόνιες επώδυνες καταστάσεις και συμφορητική καρδιακή ανεπάρκεια.
  • Ψυχικές διαταραχές όπως: κατάθλιψη, άγχος, χρόνιο stress.
  • Φάρμακα για αρτηριακή υπέρταση, αποσυμφορητικά, αντικαταθλιπτικά.
  • Καφεΐνη, νικοτίνη, αλκοόλ, ναρκωτικά.
  • Διαταραχή ύπνου όπως η άπνοια στον ύπνο, ή το σύνδρομο των «ανήσυχων ποδιών».
  • Διαταραχή κύκλου ύπνου/αφύπνισης λόγω εναλλασσόμενου εργασιακού ωραρίου.
  • Άσχημες συνήθειες ύπνου.
  • Εμμηνόπαυση.
  • Ακράτεια ούρων.

Φάρμακα που μπορεί να προκαλέσουν αϋπνία:

  • Αποσυμφορητικά (για το κοινό κρυολόγημα).
  • Αντιυπερτασικά.
  • Ορμόνες (θυρεοειδικές και αντισυλληπτικά).
  • Αντιασθματικά (εισπνεόμενα και θεοφυλλίνη).
  • Maintain steady sleep schedule every day-including weekends
  • Do not consume caffeine at least 6 hours prior your falling asleep
  • Do not smoke because nicotine is stimulant
  • Avoid alcohol Το αλκοόλ διαταράσσει τον ύπνο.
  • Μην τρώτε ή πίνετε υπερβολικά κοντά στην καθιερωμένη ώρα που πάτε για ύπνο.
  • Avoid exercise a few hours before you fall asleep. Minimal exercise for instance a walk relaxes, on the contrary strenuous exercise stimulates
  • Adopt relaxation habits before falling asleep. A relaxation habit, when is repeated systematically,“warn” the brain and the body to relax. For instance, a warm bath, listening to relaxing music, reading a relaxing book can all help induce relaxing effects. Avoid watching TV, or surfing in the Internet.
    Make sure that your room has suitable temperature, is quiet and dark, has been adequately ventilated
    Go to bed only for sleep. Do not work on your computer while staying on your bed.
  • Avoid overeating before you go to bed
  • Χρησιμοποιήστε το κρεβάτι σας μόνο για ύπνο. Μη δουλεύετε και μην παρακολουθείτε τηλεόραση.

If you encounter difficulties falling asleep, change the room. Come back to the bedroom only if you drowse.

“Για την ψυχή που νοσεί φάρμακο είναι ο λόγος”

|Μένανδρος|

Contact Psychiatrist-Psychotherapist Karanikas Evangelos

Contact